4 Temmuz 2012 Çarşamba

Hz Ebu Bekr niçin üstündür

Sual: Bir hadis-i şerifte, (Ebu Bekir, insanların en üstünüdür, fakat peygamber değildir) buyuruluyor. Bu üstünlüğün sebebi ilk Müslüman olmasından dolayı mıdır?
CEVAP
Hazret-i Hatice validemiz, en önce Müslüman olandır. Bir bakımdan üstün olmak, her bakımdan üstün olmayı gerektirmez. İmam-ı Gazali hazretleri buyuruyor ki:
(Ebu Bekir’in üstünlüğü, namaz ve orucunun çokluğuyla değil, onun kalbinde bulunan bir şeyden dolayıdır.) hadis-i şerifinde bildirilen şey, Resulullah’ın sevgisidir. (İhya)
Demek ki, Hazret-i Ebu Bekir’in üstün olması, Resulullah efendimiz çok sevmesinden ileri geliyor.
İmam-ı Rabbanî hazretleri bu sevgiyi, bu üstünlüğü şöyle açıklıyor:
Hazret-i Ebu Bekir’in üstünlüğü, iyi sıfatlarının çok olmasından dolayı değildir. Önce imana gelmesi, din için herkesten çok mal vermesi ve canını tehlikelere atması sebebiyle üstün olmuştur. Bu nimet, bu ümmette, ondan başkasına nasip olmamıştır. İki hadis-i şerif meali şöyledir:
(Bana malını, canını, Ebu Bekir kadar çok feda eden, başkası yoktur.)
(Başkaları peygamberliğime inanmazken, Ebu Bekir inandı. Malıyla, canıyla da bana yardım etti.) [3/17]
İki hadis-i şerif meali de şöyledir:
(Ebu Bekir’in malı kadar, hiçbir kimsenin malı bana fayda vermedi.) [Mesabih - Begavi]
(Ebu Bekr-i Sıddık, Muhacir ve Ensar’ın seyyidi ve büyüğüdür. Herkes beni yalanlarken, o beni tasdik etti. Herkes beni uzaklaştırırken, o beni bağrına bastı. Herkes benden kaçarken, o benimle ülfet ve ünsiyet etti. Herkes beni öldürmek isterken, malını, canını, bedenini bana feda etti. Kızını bana nikâh etti. Bilal'i kendi malından benim için azat etti.) [M. C. Y. Güzin]
Hazret-i Hatice validemiz, ilk Müslüman idi, çok zengin olup, bütün mallarını Resulullah’a bağışladı. Peygamber efendimiz, onun için, (Cennet kadınlarının en üstünü Hüveylid’in kızı Hatice’dir) ve (Herkes bana yalancı derken, o bana inandı) buyurmuştur. Buna rağmen Âişe validemiz, kadınların en üstünüdür. Peygamber efendimiz, (Âişe’nin bütün kadınlara üstünlüğü, tiridin [et yemeğinin] diğer yemeklere üstünlüğü gibidir) ve (En çok Âişe’yi ve erkeklerden de, onun babasını seviyorum) buyurdu. İmam-ı Rabbani hazretleri de buyuruyor ki: İlimde ve ictihadda Hazret-i Âişe, Hazret-i Fatıma’dan üstündür. Zühd ve dünyadan kesilmekte ise, Hazret-i Fatıma daha ileridir. Hazret-i Âişe Eshab-ı kirama İslamiyet’i öğretirdi. (c. 2/67)
Hazret-i Hatice ve Hazret-i Fatıma’nın üstünlüğü bir bakımdan üstünlüktür. Bunun için bir bakımdan üstünlük, her bakımdan üstün olmayı gerektirmez.
Hazret-i Ebu Bekir’in üstün olmasını sadece ilk Müslüman olmasına bağlamak gibi, sadece malını vermesine de bağlamak yeterli sebep değildir. İlk Müslüman olan Hazret-i Hatice validemiz de, bütün malını bağışladı. Hazret-i Osman da, malla çok destek verdi. Bir savaşta, nesi varsa hepsini verdi. Resulullah'ın, (Yâ Rabbi, Osman’a hesap sorma) duasına kavuşup sorgusuz sualsiz cennetlik oldu. Buna rağmen Hazret-i Osman’ın üstünlüğü de, bir bakımdan üstünlüktür, her bakımdan üstünlük değildir. Hazret-i Ömer’in üstünlüğü hakkında da çok hadis-i şerif vardır. Mesela biri şöyledir:
(Eğer benden sonra peygamber gelseydi, Ömer peygamber olurdu.) [Tirmizi]
Hazret-i Ali hakkında da çok hadis-i şerif vardır. Bir tanesi şöyledir:
(Ali’yi sevmek, ateşin odunu yaktığı gibi, müminin günahını yok eder.) [İ. Asakir]
Bu üstünlükler hep bir bakımdan üstünlüktür. Hazret-i Ebu Bekir’in üstünlüğü ise hepsinden farklıdır. Hazret-i Ebu Bekir sevilmiş ve sevmiştir. Bu sevgi onu zirveye yükseltmiştir.
Tefekkür
Tefekkür, düşünerek ibret almak demektir,
Hikmetleri görerek gerçeğe yönelmektir.

Hiç yorum yok: