214
IKIYÜZONDÖRDÜNCÜ MEKTÛB
Bu mektûb, Hân-ı Hânâna yazılmısdır. Dünyâ, âhıretin tarlasıdır. Kâfirlere,
niçin sonsuz azâb yapılacagı bildirilmekdedir:
Allahü teâlâ, bir kimseyi hayrlı islerde kullanırsa, ona müjdeler olsun!
Allahü teâlâ, dünyâyı âhıretin tarlası yapdı. Tohumunun hepsini yiyen ve
toprak gibi olan, yaratılısındaki elverisli hâline ekemeyen ve bir dâneden
yediyüz dâne yapmagı elden kaçırana yazıklar olsun! Kardesin kardesden
ve ananın yavrusundan kaçdıgı o gün için, birsey saklamıyan, dünyâda
da, âhıretde de ziyân etdi. Eli bos kaldı. Dünyâda da, âhıretde de pismân
olacak, âh edecekdir. Aklı olan, tâli’li bir kimse, dünyânın birkaç yıllık hayâtını
fırsat bilir, ni’met bilir. Bu kısa zemânda, dünyânın çabuk tükenen
ve hepsinin sonu sıkıntı ve azâb olan, geçici zevklerine, tadına aldanmaz.
Bunlarla vakti kaçırmaz. Bu kısa zemânda tohumunu eker. Bir dâne iyi is
yaparak, sayısız meyveler elde eder. Bekara sûresi, ikiyüzaltmısbirinci
âyet-i kerîmesinde meâlen, (Allahü teâlâ diledigine katkat verir) buyuruldu.
Bunun içindir ki, birkaç günlük iyi ise karsılık, sonsuz ni’metler verecekdir.
Allahü teâlâ, çok ihsân sâhibidir.
Süâl: Karsılıgın katkat olması, iyiliklerdedir. Kötülüklerin karsılıgı bire
birdir. Böyle olunca, kâfirlere kısa bir zemândaki kötülükler için, sonsuz
azâb yapması nedendir?
Cevâb: Dünyâda yapılan isin karsılıgının nasıl olacagını Allahü teâlâdan
baska kimse bilmez. Insan bilgisi bunu anlıyamaz. Meselâ, Muhsan [nâmuslu]
olan bir kimseyi kazf [iftirâ] edene seksen sopa vurulmasını emr eylemisdir.
Hırsızlık haddi olarak, hırsızın sag elinin kesilmesini karsılık eylemisdir.
Zinâ haddi olarak evli olmıyanlara yüz sopa ile bir sene sehrden sürmek,
evli olanlara, tas atarak öldürmek cezâsını vermisdir. Bu cezâların sebeblerini
insanlar anlıyamaz. Bunun gibi, kâfirlere, kısa zemândaki küfr için,
sonsuz azâbı karsılık yapmısdır. Geçici bir küfrün cezâsı, sonsuz azâbdır.
Islâmiyyetin bütün emrlerini aklına uygun getirmek istiyen, aklı ile isbâta
kalkısan kimse, (Peygamberlige) inanmamıs olur. Onunla konusmak akl
isi degildir. Fârisî beyt tercemesi:
Kur’ân ile hadîse, inanmazsa bir kisi,
ona hiç cevâb verme, konusma bitir isi!
Fakîrin “kaddesallahü teâlâ sirrehül’azîz” mektûbunu getiren meyân
seyh Ahmed, merhûm seyh sultân Tehâniserînin kıymetli ogludur. Babasına
olan lutf ve ihsânlarınızı düsünerek bu fakîri araya koyarak, yüksek hiz-
– 257 – Mektûbât Tercemesi: - F:17
metinizde çalısmak için gelmisdir. Babasına olan ihsânlarınızdan biri, usrlu
bir yerin usrunun ona verilmesini emr buyurmusdunuz. Emr sizdendir.
Hakîkatde ise, hersey Allahdandır. Selâm sizlere olsun ve dogru yolda gidenlere
ve Muhammed Mustafânın “aleyhi ve alâ âlihissalevât vetteslîmât”
izinde bulunanlara olsun!
_________________
Çalısmakda, yükselmekdedir, Hakkın rızâsı!
Tenbel olanın elbet gelir, bir gün belâsı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder